Otužovanie ? prečo a ako začať s otužovaním

 
Jedným z najúčinnejších spôsobov prevencie pred vírusovými ochoreniami je otužovanie. Otužovať by sme sa mali celý rok.
 

Dôvody prečo začať s otužovaním :

  • Vyhnete sa prechladnutiu a virózam, zlepšíte si imunitu
  • Aj keby ste predsa ochoreli – choroba bude mať ľahší priebeh
  • Dosiahnete lepšiu psychickú pohodu – ľudia, ktorí sa otužujú lepšie znášajú výkyvy počasia
  • Ak sa budete pravidelne otužovať ľahšie budete znášať prechod z tepla do zimy a naopak
  • Otužovaním sa môžu zmierniť prejavy alergií

Ako sa otužovať?

  • Pravidelným športovaním, napr. ideálne je behanie, bicyklovanie, alebo aj prechádzka za každého počasia. Pre zdatnejších je vhodné aj plávanie.
  • Miestnosti, v ktorých spíme by sme mali častejšie vetrať. Ideálna teplota v spálni je 12-18°C, v obývačke okolo 20°C .
  • Ak idete športovať, treba sa obliecť tak, aby ste cítili mierny chlad, pri výdaji energie sa zahrejete.

Saunovanie je ideálnou formou otužovania. Pobyt v saune treba striedať so studenou sprchou alebo kúpeľom v kadi so studenou vodou. Vďaka saunovaniu sa z tela vyplavujú nebezpečné toxíny.

Predchádzať prechladnutiu môžete aj otužovaním nôh. Stačí ak ich na pár minút denne ponoríte do lavóra so studenou vodou.

Otužovanie detí:
S otužovaním detí môžete začať už od troch rokov, najlepšie ráno. Neodporúča sa otužovať detí mladšie ako tri roky studenou sprchou. Po osprchovaní dieťa utrieme suchým uterákom. Hlavu zásadne nenamáčame, treba dávať pozor na vlasy, aby sa nezamočili. Otužujeme celé telo ( okrem hlavy). Umývať tvár, ruky alebo trup nie je účinné. Po dokonalom utretí robíme cviky na zahriatie a až potom podávame raňajky. Ak sa ráno ponáhľame, sprchovanie radšej vynecháme, sprchovať sa v zhone a v strese nie je dobré na psychiku.

Domáce otužovanie
Otužovať sa môžeme aj sprchovaním, pod studenou vodou. Pri tejto forme otužovania sa treba pod tečúcou vodou hýbať, podľa možností prechádzať. V studenej vode by sme pri sprchovaní nemali hlavne sedieť! Studená sprcha je najvhodnejšia ráno, v lete by mala trvať
3 -  5 minút, v zime 1 – 3 minúty. Začíname vždy vlažnou vodou a postupne pridávame chladnejšiu. Hlavu by sme mali vynechať. Po sprche sa treba osušiť a zacvičiť zopár cvikov na zahriatie. Ak preferujete kúpanie, voda by nemala mať viac ako 37°C a na záver sa treba osprchovať vlažnou až studenou vodou.
POZOR ! Ak si po pár dňoch otužovania doprajete relax vo vani s horúcou vodou, riskujete prechladnutie.

Akékoľvek preberanie, kopírovanie alebo iné širenie obsahu zverejneného na radynavody.sk je dovolené len na základe písomného súhlasu.